מהו דימוי עצמי?

לאורך שנות חיינו, אנחנו בונים דימוי עצמי בניסיון שיהיה כמה שיותר קרוב לדימוי עצמי האידיאלי שלנו, על הדימוי העצמי הזה אנו מגנים, כאילו זה הייצוג ה"אמיתי" של האני שלנו.

הדימוי הזה מורכב מכל אותם רעיונות ואמונות שהיינו רוצים לאמץ ושנכונים לגבי עצמנו.

ממה נובע דימוי עצמי נמוך?

לרוב אנחנו משתדלים להדחיק את כל הרגשות או התחושות שמביישים או מעוררי פחד ואשמה. מכיוון שהם מאיימים על הביטחון העצמי שלנו וגורמים לחוויה של דימוי עצמי נמוך.

אך לא תמיד אפשר לברוח ולהדחיק את כל אותם היבטים הפחות נעימים של עצמנו. כי הם בדרך כלל חוזרים וטורדים את מנוחתנו דרך השיח הפנימי שאנו שומעים שמתנהלים בראשנו.

הניסיון להיפתר מהרגשות הלא נעימים מוליד אי סדר בשיח הפנימי, ולכן הדימוי העצמי האידיאלי נפגע בזמן, שאנו עושים כל שביכולתנו להיראות טוב ולהרגיש טוב עם עצמנו עדין יש קולות פנימים שרודפים אחרינו וגורמים לנו לחוש בעלי דימוי עצמי נמוך.

דימוי עצמי מרחיק מאתנו את המציאות, בעיקר ברמת הרגש. אנשים רבים לא מוכנים להודות במה שהם באמת מרגישים. הדימוי העצמי מכתיב להם הוראות לפיהן רגש של כעס או בושה, לדוגמה, אסורים. כי רגשות אלו אינם מתאימים לאדם שאני רוצה להיות. אנחנו נוטים להתייחס לרגשות מסוימים כמהווים סכנה לדימוי העצמי האידיאלי שלנו, לכן אנחנו מאמצים לעצמנו דמות שלא כוללת רגשות אלו. התקף כעס בלתי נשלט ופחד נכללים בין רגשות אלה. אבל למרבה הצער גם אושר גדול וספונטאניות ללא גבולות.

איך פותרים את הקונפליקט הפנימי היוצר דימוי עצמי נמוך?

אם אנו רוצים באמת להרגיש טוב עם עצמינו אז דבר ראשון עלינו להתנער מכל דימוי עצמי לא משנה אם או נמוך או גבוה. כשתעשו את זה, תתחילו להרגיש את עצמכם פתוחים יותר, רגועים יותר ותשתחררו מהצורך להגן על עצמכם כל הזמן.

משפט עוצמתי במיוחד של מורה רוחני הודי, בשם ניסארגדאתה מהארג': "אם תשימו לב, תגלו שיש לכם "אני" רק כשאתם בצרות". אם המשפט הזה נשמע לכם הזוי, דמיינו את הסיטואציה הבאה: אתם הולכים ברחוב, בשכונה מסוכנת, מוקפים באנשים שבוהים בכם במבטים שגורמים לכם להרגיש אי נוחות. אתם שומעים אנשים מדברים בשפה זרה או במבטא לא מוכר. אתם זרים מוחלטים במקום הזה, אתם שונים, והשונות הזו מעוררת בכם דחף ליצור סיפור פנימי שמיצר תחושה של סכנה. לנוכח הסכנה אתם מתכנסים פנימה ומתכווצים. ההתכווצות יוצרת עוד יותר פער ביניכם לבין האנשים או הסיטואציה שמפחידה אתכם. נוסף על כך, ההתכנסות לתוך האני המבודד, לא באמת מגנה עליכם, האני הזה דמיוני. ולמעשה כאשר אתם מגדילים את הפער ביניכם לבין המציאות סביבכם, אתם עושים בדיוק את ההפך ממה שיכול באמת לעזור לכם במצב כזה כלומר, לשדר נינוחות וביטחון עצמי. הדבר שאנחנו מכנים בשם "אני" אינו אלא כיווץ סביב מרכז חלול, ואילו במציאות, תודעתנו נועדה להיות חופשית ורחבה.

איזו מלכודת אנחנו עלולים ליפול בבואנו לטפל בבעיית דימוי עצמי נמוך?

ברוב הקורסים, סדנאות וספרי עזרה עצמית מלמדים כיצד להחליף דימוי עצמי נמוך בדימוי עצמי גבוה. גם אם זה נשמע לרובינו הגיוני, האמת היא שכך או כך אנחנו נופלים לאותה מלכודת של היותינו בעלי דימוי עצמי. דימוי עצמי נמוך או גבוה תמיד לוקח אותנו לעבר ולא למי שאנחנו כעת. כל המושגים של "אני" "עצמי" "שלי", מבוססים על זיכרונות, והזיכרונות האלה הם רק חוויות שחווינו הם לא באמת מי שאנחנו. אם תשחררו את עצמכם מכבלי הדימוי העצמי, תהיו חופשיים לבחור בכל פעם כאילו זו הפעם הראשונה.

איך תוכלו להשתחרר מתחושת דימוי עצמי נמוך?

כאשר תאפשרו לעצמכם להרגיש את מה שאתם מרגישים באותו רגע.

תפסיקו לבדוק כל הזמן איך המצב גורם לכם להיראות על ידי אחרים.

לא תרחיקו מעליכם אנשים, שאתם מרגישים כלפיהם רגשי נחיתות או עליונות.

תחדלו לדאוג בקשר למה אחרים חושבים עליכם.

לא תהיו אובססיביים לגבי כסף, מעמד חברתי ורכוש.

לא תצטרכו להגן על הדעות או האמונות שלכם.